Zorg
Op de Elisabethschool gaat de extra zorg naar alle kinderen die dit nodig hebben. De intern begeleiders (IB’ers) coördineren deze zorg. Wanneer blijkt (na observaties, toetsen, groepsbesprekingen enz.) dat een kind een achterstand of voorsprong heeft op welk gebied dan ook, wordt na overleg en met toestemming van de ouders bekeken welke hulp er extra geboden kan worden. Deze hulp kan binnen of buiten de klas gegeven worden, individueel of in groepjes.
Als blijkt dat deze hulp niet het gewenste resultaat oplevert, kan de leerling – met toestemming van de ouders – besproken worden in een onderwijszorgoverleg (OZO). In dit OZO wordt door onze IB’ers met ouders en onder andere de leerkracht en andere betrokken ketenpartners de zorg besproken en een plan opgesteld. Mocht na verloop van tijd deze hulp niet voldoende blijken, dan kan er – met toestemming van de ouders – besloten worden tot het afnemen van onderzoek en/of het verkrijgen van advies hoe we de leerling op school het beste kunnen begeleiden.
Schoolzorgteamoverleg
Sinds januari van het schooljaar 2022-2023 vinden er tevens 6 overleggen per jaar plaats van het Schoolzorgteam. De volgende mensen nemen deel aan het schoolzorgteam: contactpersoon van het wijkteam, de contactpersoon van PPO, de schoolverpleegkundige van het CJG, de schoolmaatschappelijk werker, de IB-ers en een directielid.
De deelname aan het schoolzorgteam betekent tevens dat de schoolcontactpersoon van het wijkteam 4 uur per week op school aanwezig is. Dit heeft als voordeel dat de bereikbaarheid van het wijkteam voor de ouders goed en laagdrempelig is. Daarnaast is er door deze regeling ook een uitbreiding tot 32 uur SMW op school.
Belangrijke ketenpartners
PPO
Samenwerkingsverband passend onderwijs (PPO Rotterdam)
Wij zijn als school aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam). De rol van PPO Rotterdam is: ondersteuning bieden aan scholen wanneer de school vanuit de basisondersteuning niet kan bieden wat een kind nodig heeft. Dat kan zijn in de vorm van extra ondersteuning door de schoolcontactpersoon of in de vorm van extra ondersteuning door een specialist.
Passend onderwijs op de Elisabethschool
De schoolcontactpersoon van de Elisabethschool is actief betrokken bij de school. Er vinden veel preventieve gesprekken en observaties plaats om samen met de leerkracht en IB de ondersteuningsbehoeften goed in kaart te krijgen. Soms leidt dit tot de inzet van ambulante begeleiding op school. Het kan ook zijn dat school i.s.m. PPO een TLV (toelaatbaarheidsverklaring ) aanvraag doet voor het SO (speciaal onderwijs) of het SBO (speciaal basisonderwijs. Soms is het mogelijk om vanuit het budget van PPO of andere fondsen extra hulp in te kopen van externe instanties zodat de leerlingen op school extra ondersteuning geboden kan worden.
Schoolarts en schoolverpleegkundige van het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin)
Het centrum voor jeugd en gezin (CJG) is de plek voor vragen over opvoeden, opgroeien, verzorging en gezondheid. Daarnaast kunnen ouders er ook terecht voor advies, ondersteuning en hulp op maat. Het CJG is er voor ouders, kinderen en jongeren tot 23 jaar. Kinderen worden gevolgd vanaf de geboorte tot de basisschool en later in het voortgezet onderwijs. Zelfs na de middelbare school geeft het CJG advies, ondersteuning en hulp aan jongeren. Op initiatief van ouders en of leerkracht is het mogelijk op elk tijdstip en iedere leeftijd een oproep bij de schoolarts aan te vragen.
Centrum voor Jeugd en Gezin Zuid
Zuidplein 2
3083CW Rotterdam
T 088 201 0000
Het CJG roept leerlingen uit groep 2, jaarlijks op voor een onderzoek. Voorafgaande hieraan wordt informatie uitgewisseld tussen school en CJG nadat ouders hiervoor toestemming hebben gegeven. Na het onderzoek vindt er een warme overdracht van informatie plaats tussen schoolarts en IB. De schoolverpleegkundige maakt deel uit van het Schoolzorgteam en/of OZO. Ook daarbuiten is er regelmatig contact tussen IB en de schoolverpleegkundige. De schoolcontactpersoon voor de Elisabethschool is Linda Flower. In het jaar dat uw kind 9 jaar wordt krijgt u een uitnodiging om langs te komen bij het CJG voor diverse vaccinaties. (DTP en BMR).
Wijkteam Carnisse
In de wijk waar de Elisabethschool is gehuisvest is het wijkteam Carnisse actief. Het wijkteam heeft een schoolcontactpersoon aangesteld. De schoolcontactpersoon van het wijkteam neemt deel aan het Schoolzorgteamoverleg en/of OZO. Sinds januari 2023 is de schoolcontactpersoon van het wijkteam 4 uur per week actief in de school aanwezig. Dit maakt toegang tot de zorg die zij kunnen bieden laagdrempelig en toegankelijk voor de ouders.
Het wijkteam kan door de school rechtstreeks worden ingeschakeld of door SMW. Het wijkteam werkt ook samen met alle instanties die actief betrokken zijn bij de zorg rondom leerlingen (bijvoorbeeld CJG, jeugdzorg, maatschappelijk werk enz.). Wanneer er zorgen zijn over een gezin, dan bekijkt het wijkteam per situatie wat hierin de beste aanpak is. De probleemsituaties waarbij het wijkteam gezinnen helpt, zijn zeer divers van aard: financiële problemen, opvoedkundige zaken, ondersteuning bij huiswerk, complexe gezinsproblematiek enz.
Children’s Zone is ook deel van het wijkteam. Zij bieden laagdrempelige zorg aan gezinnen op diverse gebieden. De medewerker van CZ is ook regelmatig aanwezig bij de ouderbijeenkomsten/koffieochtenden op school.
Logopedie
Sinds schooljaar 2022-2023 is er in het pand van de Elisabethschool een logopediepraktijk gevestigd. Dit betekent dat veel leerlingen onder schooltijd naar logopedie kunnen zonder veel reistijd kwijt te zijn en dat lijntjes met de logopedist heel kort zijn. De samenwerking tussen logopedie en school werkt zeer effectief, zodat er voldoende afstemming is m.b.t. de aanpak bij logopedie, op school en thuis.
Auris
Wanneer getwijfeld wordt aan de voortgang van de taalontwikkeling van een leerling wordt er advies aangevraagd bij de organisatie Auris. Er kan dan op school een consultatie en adviesgesprek (C&A) plaatsvinden. Dit bestaat uit een voorgesprek, een observatie, een nagesprek en een verslag. Indien bij logopedie is vastgesteld dat er mogelijk sprake is van een Taalontwikkelingsstoornis wordt de leerling aangemeld voor verder onderzoek. Indien er sprake is van een TOS wordt samen met Auris bekeken of de leerling op school geholpen kan worden door een ambulant begeleider of dat de leerling betere hulp kan krijgen op een school van Auris.
Verder werkt de Elisabethschool met de volgende externe samenwerkingspartners:
• Leerplicht
• Psychologen van Youz, Mentaal Beter of andere GGZ instellingen.
• Behandelaar dyslexie
• Overige logopedisten
• Specialist hoogbegaafdheid / executieve functies.
Contact
Toch nog vragen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.
3084 NN Rotterdam
T 010 – 481 72 44
E elisabeth@rvko.nl